the rotted - ad nauseam clonepop
CCCCC 31.10.11 Old School Death Metal/D-Beat Candlelight/Target Russel

Metal og punk har en lang fælles historie, som starter helt tilbage i 1970’erne. Ramones var eksempelvis kæmpe fans af Black Sabbath og varmede op for dem på ”Never Say Die” touren. De to overgenrer har sidenhen befrugtet hinanden utallige gange og født masser af grimme børn såsom Motörhead, thrash, grindcore, crust punk osv.

Det er denne del af metalhistorien, som britiske The Rotted indskriver sig i med deres anden fuldlængde ”Ad Nauseam”. Bandet udspringer af resterne death metal/grindcore bandet Gorerotted, men adskiller sig ved at have en meget mere punket og D-beat inspireret tilgang til deres death metal. The Rotted lyder lidt i retning af en blanding af Entombed og Discharge - minus guitarsoli. Musikken er lige til, møgbeskidt og medrivende, og det understøttes perfekt af produktionen, der er moderne uden at blive for pæn. Kort sagt har de her drenge fat i noget, der virkelig rykker!

The Rotted’s trommeslager Nate Gould er klart den, der teknisk folder sig mest ud. Der er masser af fede breaks og temposkift på programmet. Netop denne konstante rytmiske vekslen mellem D-beat, blast beats osv. udgør fundamentet for bandets meget dynamiske udtryk. Tim Carlyes guitar-riffs er simple og effektive, Reverend Trudgills basfigurer er dejligt distortede, og Ben McCrows blanding af dybe råbende growl og bajonetskarpe skrig sidder lige i skabet. Og det lyder virkelig som om McCrow har noget på hjerte, når han skriger sig igennem tekster om moderne heksejagt og nostalgisk hyldest af svundne tider med DIY, tape trading og legendariske britiske undergrundsmetalklubber.

Pladen åbner med guitarfeed, distorted bas og D-beat trommer på midttemponummeret ”Anarchogram Sun”. Sangen ligger i den mere punkede ende af skalaen, men der blandes godt op med strategisk placerede blast beats og en tonstung afslutning, hvor stortrommerne får frit spil. Derpå følger ”Rex Oblivione”, som for alvor lukker op for de dødsmetalliske sluser og sætter farten gevaldigt op. Man kan sige, at pladens to første skæringer udgør de to poler, som størstedelen af numrene placerer sig indenfor (fx ”Surrounded by Skulls”, ”Non Serviam”, ”Apathy In The UK”...). Det musikalske udtryk bliver dog aldrig ensformigt, fordi The Rotted fra tid til anden inkorporer andre elementer i deres sangskrivning. På den bidske ”Entering The Arena Of The Unwell” blandes der høj-tempo black metal ind i formlen, den vellykkede Lemmy-hyldest, ”Motörbastärds”, leverer svedig death’n’roll, mens den langsomme groove-baserede ”The Hammer of Witches” lader horrorstemningen stige med kirkeklokker, hekseskrig og keyboard. Pladen afrundes med den episke ”Put Me Out of Your Misery”, der slæber sig af sted som et døende sumpmonster på vej ned i dybet. Nummeret lyder lidt hen ad Napalm Death, når de er allermest bistre og tunge, og dermed bliver der sat et solidt og gustent punktum.

Alt i alt er ”Ad Nauseam” en virkelig velkomponeret plade, lavet af et band, der har styr på deres virkemidler. The Rotted formår via deres sound og spillestil at binde de mange inspirationskilder sammen til en yderst potent enhed, der fortjener intet mindre end fem C’er. ”Ad Nauseam” er simpelthen en fed plade, som bør stå i din samling ligegyldigt, om du er til dødsmetal, grindcore eller D-beat. -houmand