Metal og punk har en lang fælles
historie, som starter helt tilbage i 1970’erne. Ramones var eksempelvis
kæmpe fans af Black Sabbath og varmede op for dem på ”Never Say Die”
touren. De to overgenrer har sidenhen befrugtet hinanden utallige gange
og født masser af grimme børn såsom Motörhead, thrash, grindcore, crust
punk osv.
Det er denne del af metalhistorien, som britiske The Rotted indskriver
sig i med deres anden fuldlængde ”Ad Nauseam”. Bandet udspringer af
resterne death metal/grindcore bandet Gorerotted, men adskiller sig ved
at have en meget mere punket og D-beat inspireret tilgang til deres
death metal. The Rotted lyder lidt i retning af en blanding af Entombed
og Discharge - minus guitarsoli. Musikken er lige til, møgbeskidt og
medrivende, og det understøttes perfekt af produktionen, der er moderne
uden at blive for pæn. Kort sagt har de her drenge fat i noget, der
virkelig rykker!
The Rotted’s trommeslager Nate Gould er klart den, der teknisk folder
sig mest ud. Der er masser af fede breaks og temposkift på programmet.
Netop denne konstante rytmiske vekslen mellem D-beat, blast beats osv.
udgør fundamentet for bandets meget dynamiske udtryk. Tim Carlyes
guitar-riffs er simple og effektive, Reverend Trudgills basfigurer er
dejligt distortede, og Ben McCrows blanding af dybe råbende growl og
bajonetskarpe skrig sidder lige i skabet. Og det lyder virkelig som om
McCrow har noget på hjerte, når han skriger sig igennem tekster om
moderne heksejagt og nostalgisk hyldest af svundne tider med DIY, tape
trading og legendariske britiske undergrundsmetalklubber.
Pladen åbner med guitarfeed, distorted bas og D-beat trommer på
midttemponummeret ”Anarchogram Sun”. Sangen ligger i den mere punkede
ende af skalaen, men der blandes godt op med strategisk placerede blast
beats og en tonstung afslutning, hvor stortrommerne får frit spil. Derpå
følger ”Rex Oblivione”, som for alvor lukker op for de dødsmetalliske
sluser og sætter farten gevaldigt op. Man kan sige, at pladens to første
skæringer udgør de to poler, som størstedelen af numrene placerer sig
indenfor (fx ”Surrounded by Skulls”, ”Non Serviam”, ”Apathy In The
UK”...). Det musikalske udtryk bliver dog aldrig ensformigt, fordi The
Rotted fra tid til anden inkorporer andre elementer i deres
sangskrivning. På den bidske ”Entering The Arena Of The Unwell” blandes
der høj-tempo black metal ind i formlen, den vellykkede Lemmy-hyldest, ”Motörbastärds”,
leverer svedig death’n’roll, mens den langsomme groove-baserede ”The
Hammer of Witches” lader horrorstemningen stige med kirkeklokker,
hekseskrig og keyboard. Pladen afrundes med den episke ”Put Me Out of
Your Misery”, der slæber sig af sted som et døende sumpmonster på vej
ned i dybet. Nummeret lyder lidt hen ad Napalm Death, når de er
allermest bistre og tunge, og dermed bliver der sat et solidt og gustent
punktum.
Alt i alt er ”Ad Nauseam” en virkelig velkomponeret plade, lavet af et
band, der har styr på deres virkemidler. The Rotted formår via deres
sound og spillestil at binde de mange inspirationskilder sammen til en
yderst potent enhed, der fortjener intet mindre end fem C’er. ”Ad
Nauseam” er simpelthen en fed plade, som bør stå i din samling
ligegyldigt, om du er til dødsmetal, grindcore eller D-beat. -houmand
Kom
med kommentar i vores FORUM
|