Nyd lige det cover-artwork!
Allerede inden man har hørt en eneste tone fra texanske The Swords nye
og 3. album ”Warp Riders”, er man venlig stemt alene pga. det
stemningsfulde cover-artwork (lavet af den for mig ukendte kunstner Dan
McPharlin), der minder om noget, Roger Dean kunne have lavet til et
hidtil ukendt album med 70’ernes prog.-rock konger i YES! Og lad det da
bare allerede nu være sagt at begejstringen ikke i noget omfang bliver
mindre, når musikken først spiller; snarere tværtimod!
Apropos 70’er prog.-rock og genrens forkærlighed for elaborate
konceptalbums forfølger ”Warp Riders” noget så ’utrendy’ som en
gennemgående storyline, der knytter de enkelte numre sammen i en spaced
out science-fiction agtig historie. Også rent musikalsk placerer The
Sword sig helt udenfor tidens trends med et nyt album så tidløst og
klassisk i udtrykket at ”Warp Riders” sikkert ville være oplevet som
ligeså cool i går, som det gør i dag og som det efter al sandsynlighed
vil gøre det igen i morgen (og i lang tid fremover).
Hvor The Sword på debuten, ”Age of Winters” fra 2006, blandede
stoner-metal med inspiration fra den doomy 70’eres tungrock, syntes der
at være flere afsmitninger fra traditionel 80’er metal på det generelt
mere uptempo “Gods of the Earth” udspil fra 2008. På ”Warp Riders” er
udtrykket som sagt blevet mindre let entydigt at fæstne til en eller
anden tidsperiodes lyd; The Sword anno 2010 befinder sig indkapslet i
deres egen tidslomme højt hævet over såvel musikalske modeluner som
nostalgisk, retro-agtig bagstræberi.
Lidt firkantet kan man måske sige at hvor The Sword tidligere var et
metalband, der spillede med et beskidt rockdrive, er der nu snarere tale
om et beskidt rockband, der til tider spiller med et metallisk drive; en
subtil forandring som måske nok på papiret kan fremstå som en kommerciel
udvanding af udtrykket, men som i praksis virker helt overvældende godt.
Så vellykket som ”Warp Riders” tager sig ud, kan jeg ikke se, hvorfor
gamle fans af bandet i noget stort omfang skulle falde af i svinget,
samtidigt med at The Sword med det nye album med lidt held burde kunne
få et helt nyt, mere rock-orienteret publikum i tale; folk som ellers
mest lytter til bands som Queens of the Stone Age og ting i den dur.
Selv sanger og guitarist John D. Cronise, som aldrig fra naturens side
har været udstyret med nogen stor stemme, lyder på ”Warp Riders” bedre
og mere ’på hjemmebane’ end tidligere; noget der allerede bliver tydelig
på den helt uimodståelige ”Tres Brujas”; albummets første nummer efter
den instrumentale indledning. Udover mandens forbedrede vokal viser
”Tres Brujas” (som der i øvrigt just er lavet en fabelagtig video til)
også Cronises beundringsværdig evne til at fyre nogle af den tunge rocks
pt. svedigste og mest effektive riffs i af; noget resten af albummet
også giver rig lejlighed til at nyde. Det betyder imidlertid ikke at der
ikke også er plads til små lækre detaljer midt i riff-o-rama’et som
eksempelvis den diskrete brug af orgel på højdepunktet ”Lawless Lands”
(i øvrigt spillet af producer Matt Bayles) og tamburin/kobjælde
kombinationen på ”Night City”.
At The Sword ikke helt har glemt deres fortid, viser den tunge, doomy
start på ”The Chonomancer II: Nemesis”, mens den instrumentale
”Astraea’s Dream” nok er det tætteste, The Sword kommer på et regulært
metaludtryk på ”Warp Riders”; alt i alt er der noget for enhver smag på
albummet.
Hvis ”Warp Riders” måske lige knap er blandt årets mest kunstnerisk
udfordrende udgivelse, er albummet til gengæld et af de absolut mest
underholdende og involverende; et album hvis kvaliteter burde tiltale
langt hovedparten af Clonemetals læsere. Derfor tøver jeg ikke med at
anbefale den nye The Sword udgivelse uden forbehold; rock/metal på den
store (sværd)klinge! –byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|