Når specialisterne på tyske
InsideOut Music annoncerer udgivelsen af et debutalbum fra et nyt
prog.-metal band, bør dét faktum alene få fans af genren til at spidse
ører. Når det så samtidigt viser sig at bandets forsanger er ingen
ringere end Ted Leonard fra Enchant, og at trommeslageren er selveste
Rob Stankiewicz, ja, så står i hvert fald undertegnede ører som på
stilke for at høre mere!
Thought Chamber er navnet, og bandet er sammensat og udtænkt af den i
Dalls, Texas bosatte og af mig hidtil ukendte guitarist og
hovedkomponist Michael Harris. Udover de to førnævnte notabiliteter
består Thought Chamber også af bassist Derek Blakely og keyboardspiller
Bobby Williamson; alle musikere af Guds nåde! Debutalbummet hedder
”Angular Perceptions”, og byder ved første lyt på velspillet men
traditionel prog.-metal i den velkendte Dream Theater stil. Ved nærmere
bekendtskab viser det sig dog hurtigt at Thought Chamber er lidt af et
to-hovedet monster, for af og til dukker der gyldne øjeblikke af det
pureste tech-metal op og sætter kolorit på udgivelsens mere melodiske og
konventionelle sangstrukturer.
At Harris har formået at lokke californieren Ted Leonard til at indsynge
vokalen på ”Angular Perceptions” er efter min mening noget af et scoop;
lige siden Enchants sublime debut, ”A Blueprint of the World” fra 1994,
har Leonards følsomme og udtryksfulde stemme været en anseelig del af
årsag til at Enchant er et af undertegnedes absolutte favoritbands, og
hvis sandheden skal frem, synger han rent faktisk vildere og mere
veloplagt på ”Angular Perceptions”, end han har gjort i Enchant regi i
et godt stykke tid.
Rob Stankiewicz kender jeg kun fra det desværre groft oversete Crimeny
album ”Peat” fra 1994; mandens bemærkelsesværdige indsats på netop dét
album har dog en helt speciel plads i undertegnede bevidsthed. Crimeny
spillede velsagtens en særegen form for tung og progressiv version af
grunge; forestil dig som sammenligningsgrundlag Alice in Chains med
Steven Shelton fra Confessor bag trommerne; og udover at
trommeproduktionen på ”Peat” nok er den sejeste jeg nogensinde har hørt,
brillerede især Stankiewicz med sin forrygende og excentriske approach
til trommespillet. På ”Angular Perceptions” fremstår Stankiewicz dog en
smule mere konventionel i sin stil end i Crimeny tiden, men fra tid til
anden dukker der alligevel adskillige eksempler op på mandens helt
unikke percussive evner. Oh fryd!
Det næsten timelange debutalbum ”Angular Perceptions” består af 3
instrumentalnumre og 7 vokalbårne skæringer med Leonard i fokus. På den
indledende og korte instrumentale ”Premonition” får Thought Chamber” på
snedig vis introduceret nogle musikalske ledemotiver, som dukker op igen
senere på albummet, hvorefter der følger tre numre i form af ”Sacred
Treasure”, ”A Legend’s Avalon” og ”Balance of One”, der alle byder på
prog.-metal i absolut topklasse; fyldt til randen med fede melodier og
blærede soli fra både guitar og keyboards ovenpå en konstant varierende
og smidig rytmegruppe.
Af de to længere instrumentalnumre er især den uhyggeligt virtuose ”Mr.
Qwinkle’s Therapy” helt ovre i et rendyrkede tech-metal territorium;
fuldstændigt på højde med noget f.eks. Ron Jarzombek kunne have fundet
på i Spastic Ink regi; og det er svært ikke at smile lidt for sig selv
over den idérigdom og de spilletekniske evner Thought Chamber stiller
til skue på ”Mr. Qwinkle’s Therapy”. Ren tech-metal legestue! Det andet
instrumentalnummer, ”Accidently on Purpose”, er en smule mere humant med
fokus på jazzede leads fra Harris og nogle yderst funky indslag på
slap-bas fra Blakely; det er dog især Stankiewicz, der imponerer på de
to instrumentalnumre, hvor han virkelig ’slår sig løs’ som på det
omtalte Crimeny album i sin tid; bare i ca. det dobbelte tempo!
På ”Transmigration of Souls” kombinerer Thought Chamber på superb vis
det lyriske og det harmoniske, man kender fra bands som Enchant og Fates
Warning, med nogle af de math-metal momenter man forbinder med
eksempelvis Watchtower eller tidlig Sieges Even, hvorimod den eneste
ballade på albummet, den korte ”Silent Shore”, faktisk er det nummer,
der minder mest om Enchant; først og fremmest pga. Leonards vokal, der
er som skabt til en smuk og følsom progressiv ballade som ”Silent Shore”.
Som debut betragtet er ”Angular Perceptions” noget nær en åbenbaring af
en udgivelse, der tåler sammenligning med andre exceptionelle debuter i
genren, såsom Psychotic Waltzs ”A Social Grace”, Dream Theaters ”When
Dream and Day Unite”, Spiral Architects ”A Sceptic’s Universe” og netop
Enchants ”A Blueprint of the World”; ja faktisk er dette Thought Chamber
album måske det mest gennemførte værk inden for den tekniske/progressive
metal siden år 2000, hvor Enchant udgav deres foreløbigt seneste
regulære mesterværk med ”Juggling 9 or Dropping 10”, og hvor det omtalte
Spiral Architect album gav forhåbninger om noget helt stort;
forhåbninger de skøre nordmænd desværre ikke endnu har indfriet med en
efterfølger til geniale ”A Sceptic’s Universe”.
Jeg håber Thought Chamber har anderledes mod på flere udgivelser i en
ikke så fjern fremtid, for ”Angular Perceptions” er i mine ører en
potentiel klassiker; et af den slags albums, der bare fænger fra første
lyt og som faktisk bare bliver bedre og bedre i takt med at man bliver
fortrolig med udgivelsens mange små detaljer og labre finesser. Læg
dertil et passende overdådigt cover-artwork og en krystalklar
produktion, og Thought Chambers ”Angular Perceptions” debut kunne snildt
være for prog.-metal genren, hvad det seneste Dødheimsgard album
”Supervillain Outcast” er for black metal genren; en mesterlig udgivelse
der puster nyt liv i en kreativt set lidt hendøende genre. Sådan!
-byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|