thought chamber - angular perceptions  clonepop
Karakter Udgivet Genre/Stil Selskab Producer
CCCCCC 02.04.07 Teknisk/progressiv metal InsideOut/Target --
 

Når specialisterne på tyske InsideOut Music annoncerer udgivelsen af et debutalbum fra et nyt prog.-metal band, bør dét faktum alene få fans af genren til at spidse ører. Når det så samtidigt viser sig at bandets forsanger er ingen ringere end Ted Leonard fra Enchant, og at trommeslageren er selveste Rob Stankiewicz, ja, så står i hvert fald undertegnede ører som på stilke for at høre mere!

Thought Chamber er navnet, og bandet er sammensat og udtænkt af den i Dalls, Texas bosatte og af mig hidtil ukendte guitarist og hovedkomponist Michael Harris. Udover de to førnævnte notabiliteter består Thought Chamber også af bassist Derek Blakely og keyboardspiller Bobby Williamson; alle musikere af Guds nåde! Debutalbummet hedder ”Angular Perceptions”, og byder ved første lyt på velspillet men traditionel prog.-metal i den velkendte Dream Theater stil. Ved nærmere bekendtskab viser det sig dog hurtigt at Thought Chamber er lidt af et to-hovedet monster, for af og til dukker der gyldne øjeblikke af det pureste tech-metal op og sætter kolorit på udgivelsens mere melodiske og konventionelle sangstrukturer.

At Harris har formået at lokke californieren Ted Leonard til at indsynge vokalen på ”Angular Perceptions” er efter min mening noget af et scoop; lige siden Enchants sublime debut, ”A Blueprint of the World” fra 1994, har Leonards følsomme og udtryksfulde stemme været en anseelig del af årsag til at Enchant er et af undertegnedes absolutte favoritbands, og hvis sandheden skal frem, synger han rent faktisk vildere og mere veloplagt på ”Angular Perceptions”, end han har gjort i Enchant regi i et godt stykke tid.

Rob Stankiewicz kender jeg kun fra det desværre groft oversete Crimeny album ”Peat” fra 1994; mandens bemærkelsesværdige indsats på netop dét album har dog en helt speciel plads i undertegnede bevidsthed. Crimeny spillede velsagtens en særegen form for tung og progressiv version af grunge; forestil dig som sammenligningsgrundlag Alice in Chains med Steven Shelton fra Confessor bag trommerne; og udover at trommeproduktionen på ”Peat” nok er den sejeste jeg nogensinde har hørt, brillerede især Stankiewicz med sin forrygende og excentriske approach til trommespillet. På ”Angular Perceptions” fremstår Stankiewicz dog en smule mere konventionel i sin stil end i Crimeny tiden, men fra tid til anden dukker der alligevel adskillige eksempler op på mandens helt unikke percussive evner. Oh fryd!

Det næsten timelange debutalbum ”Angular Perceptions” består af 3 instrumentalnumre og 7 vokalbårne skæringer med Leonard i fokus. På den indledende og korte instrumentale ”Premonition” får Thought Chamber” på snedig vis introduceret nogle musikalske ledemotiver, som dukker op igen senere på albummet, hvorefter der følger tre numre i form af ”Sacred Treasure”, ”A Legend’s Avalon” og ”Balance of One”, der alle byder på prog.-metal i absolut topklasse; fyldt til randen med fede melodier og blærede soli fra både guitar og keyboards ovenpå en konstant varierende og smidig rytmegruppe.

Af de to længere instrumentalnumre er især den uhyggeligt virtuose ”Mr. Qwinkle’s Therapy” helt ovre i et rendyrkede tech-metal territorium; fuldstændigt på højde med noget f.eks. Ron Jarzombek kunne have fundet på i Spastic Ink regi; og det er svært ikke at smile lidt for sig selv over den idérigdom og de spilletekniske evner Thought Chamber stiller til skue på ”Mr. Qwinkle’s Therapy”. Ren tech-metal legestue! Det andet instrumentalnummer, ”Accidently on Purpose”, er en smule mere humant med fokus på jazzede leads fra Harris og nogle yderst funky indslag på slap-bas fra Blakely; det er dog især Stankiewicz, der imponerer på de to instrumentalnumre, hvor han virkelig ’slår sig løs’ som på det omtalte Crimeny album i sin tid; bare i ca. det dobbelte tempo!

På ”Transmigration of Souls” kombinerer Thought Chamber på superb vis det lyriske og det harmoniske, man kender fra bands som Enchant og Fates Warning, med nogle af de math-metal momenter man forbinder med eksempelvis Watchtower eller tidlig Sieges Even, hvorimod den eneste ballade på albummet, den korte ”Silent Shore”, faktisk er det nummer, der minder mest om Enchant; først og fremmest pga. Leonards vokal, der er som skabt til en smuk og følsom progressiv ballade som ”Silent Shore”.

Som debut betragtet er ”Angular Perceptions” noget nær en åbenbaring af en udgivelse, der tåler sammenligning med andre exceptionelle debuter i genren, såsom Psychotic Waltzs ”A Social Grace”, Dream Theaters ”When Dream and Day Unite”, Spiral Architects ”A Sceptic’s Universe” og netop Enchants ”A Blueprint of the World”; ja faktisk er dette Thought Chamber album måske det mest gennemførte værk inden for den tekniske/progressive metal siden år 2000, hvor Enchant udgav deres foreløbigt seneste regulære mesterværk med ”Juggling 9 or Dropping 10”, og hvor det omtalte Spiral Architect album gav forhåbninger om noget helt stort; forhåbninger de skøre nordmænd desværre ikke endnu har indfriet med en efterfølger til geniale ”A Sceptic’s Universe”.

Jeg håber Thought Chamber har anderledes mod på flere udgivelser i en ikke så fjern fremtid, for ”Angular Perceptions” er i mine ører en potentiel klassiker; et af den slags albums, der bare fænger fra første lyt og som faktisk bare bliver bedre og bedre i takt med at man bliver fortrolig med udgivelsens mange små detaljer og labre finesser. Læg dertil et passende overdådigt cover-artwork og en krystalklar produktion, og Thought Chambers ”Angular Perceptions” debut kunne snildt være for prog.-metal genren, hvad det seneste Dødheimsgard album ”Supervillain Outcast” er for black metal genren; en mesterlig udgivelse der puster nyt liv i en kreativt set lidt hendøende genre. Sådan! -byrial

















Kom med kommentar i vores FORUM