Indrømmet, jeg har et horn i
siden på Adam Dutkiewicz, der er primus motor i Times of Grace, og dette
kommer af hans arbejde som producer på en del metalcore plader i 2010.
Han gør såmænd sit arbejde, som han skal, men resultatet blev et makværk
af plader, der alle mindede om hinanden. Det var ærgerligt for de
involverede bands, for de havde af tidligere erfaring meget mere at byde
på. Egentlig var det et smart træk fra Dutkiewicz’ side, at degradere
konkurrenter til middelmådige kopier af Killswitch Engage, men man må
nok hellere holde sig til saglighedens spor – Dutkiewicz er en god
producer indenfor metalcore, og lad det blive ved det. Meget interessant
er det så, at Times of Grace lander foran mig. Jeg havde først på grund
af cover og pladetitel, ”The Hymn of a Broken Man” afskrevet det som
post-hardcore uden at høre det, men da jeg gav mig til at researche
fandt jeg ud af at Dutkiewicz ikke var færdig med at hjemsøge mig.
”Strength in Numbers”, der også er første single fra pladen, er det
første indtryk man får af Dutkiewicz’ soloplade. Egentlig er det ikke en
soloplade, for på vokal får man igen at høre Jesse Leach, der er
tidligere forsanger i Killswitch Engage, og som nu spiller i The Empire
Shall Fall. Jeg siger kun soloplade, fordi Dutkiewicz har udtalt sig, at
han selv ville lave hele pladen, men fandt ikke sin vokal særlig god.
Derfor blev Leach bragt i stalden. Han tog sig af vokalen, mens
Dutkiewicz tog sig af resten – Times of Grace var født.
Det er svært ikke at føle sig helt nostalgisk når først ”The Hymn of a
Broken Man” er gået i gang for alvor, for det er ikke særlig
overraskende, at pladen giver klare referencer til det tidligere
Killswitch Engage med Leach i front. Det er kærkomment, og det er ikke
fordi Howard Jones ikke gør det godt, for han gør det fremragende, men
fordi der en helt speciel aura over, at Dutkiewicz og Leach har fundet
sammen igen. Når det så er sagt, at visse numre lyder som Killswitch
Engage - især ”Live In Love” – så stopper lighederne også der. Det er
uundgåeligt, at der vil være disse sammenlignelsespunkter, som man
blandt andet finder i den måske lidt generiske, men uden tvivl
velvirkende, guitarintro på sidstnævnte nummer, men Times of Grace
formår alligevel på en del punkter at frarive sig fra den uundgåelighed,
der ligger i blot at være et Killswitch Engage coverband.
”Where the Spirit Leads Me” er et stærkt nummer, der lige umiddelbart
virker ret standard, men jo mere man giver sig til at lytte til det,
åbner der sig små facetter, der utvivlsomt taler til Times of Graces
fordel. Et kort brug af autotune, der normalt ville få enhver til at
vrænge, hiver lige bandet i en anden retning end de tog før. Man er ikke
tvivl om at Dutkiewicz og Leach er deres egne, de har smidt tøjlerne fra
deres andre bands til fordel for denne plade. Dette mærkes især på de
ballader, man finder på ”The Hymn of a Broken Man”, her tænkes især på
”In The Arms of Mercy”, ”The Forgottne One” og til dels ”Until the End
of Days”, der gør brug af skelnen mellem det bløde og det hårde. Under
alle omstændigheder er disse ballader af høj kvalitet og viser i stor
grad Dutkiewicz’ værd som multiinstrumentalist. Især førstnævnte, der
nok nærmere virker som en interlude end et regulært nummer, er et smukt
stykke musik komplet med strygere, som giver et længe ventet pusterum.
Dog kan man ikke undgå at føle det måske bliver en anelse for kliche på
”The Forgotten One”, der virker lidt for meget som det dybfølte
bluesnummer, der absolut skulle med på pladen.
Dybfølt eller ej, så er det tydeligt at det har været en meget personlig
plade for både Leach og Dutkiewicz, og det er om man har læst interviews
med dem forinden, man hører pladen, eller ej. Det bevidner titlen måske
også om, ”The Hymn of a Broken Man”, der måske i stedet skulle ændres
til ’men’, for det er lige så meget Leachs plade, som det er Dutkiewicz.
Med et imponerende vokalarbejde fra Leach og ligeledes imponerende
instrumentering fra Dutkiewicz får de med Times of Grace stadfæstet
deres i forvejen markante roller i metalcoregenren. Pladen tåler flere
gennemlytninger, faktisk gør den sig bedst på den måde, for der er mere
end, hvad man lige kan høre sig til ved første lytning. Nu bliver det
spændende at se, nu hvor tourmusikere fra de herrers respektive bands er
blevet annonceret, hvordan numrene tager sig ud live. I hvert fald er
”The Hymn of a Broken Man” en stærk plade på anlægget for fuld styrke!
-davidson
Kom
med kommentar i vores FORUM
|