Man kan sige meget (og herunder
følger også en mindre ordflom), men det amerikanske deathcore-band
Whitechapel er med Phil Bozeman på vokal udstyret med en af
ekstremetalscenens pt. sejere growlere. Selvom han ret beset er noget
klejn af statur, skal man ikke skue hunden på hårene, for når han åbner
munden lyder det – også live – som om, porten til helvede bliver svunget
op på vid gab, hvilket tilhørerne på den nys overståede
Copenhell-festival i København kunne forvisse sig om.
Desværre har jeg ikke så rasende meget andet pænt at sige om Whitechapel.
Bandet er fra Knoxville Tennessee, USA og angiveligt opkaldt efter den
Londonbydel, hvor den notoriske, engelske seriemorder Jack The Ripper
efter på bestialsk vis at have taget utugtige fruentimmere af dage
efterlod dem i sønderlemmet tilstand.
Nok kan for mange kokke fordærve maden, men med hele tre guitarister
skulle man ellers tro, det nok var muligt at skrue et interessant
metalnummer eller to sammen. Isolerer man musikkens elementer er der
egentlig heller ikke noget at udsætte på de enkelte sangkomponenter: Som
sagt fungerer Phil Bozemans grumme growls yderst upåklageligt, Ben
Savage, Alex Wade og Zach Householder lader intet tilbage at ønske på
guitarfronten, ligesom rytmesektionen – Gabe Crisp og Kevin Lane på
henholdsvis bas og tønder – heller ikke kan lastes for misligholdelse af
almindelige ekstremmetalkonventioner.
Efter min mening består problemet i, at ”A New Era Of Corruption” aldrig
som helhed rykker en tøddel – hist og her tager jeg mig selv i at tænke,
at ”lige det der lød da egentlig OK”, men det er en forbigående
oplevelse, og det bliver på intet tidspunkt til mere end det. De enkelte
elementer i et puslespil behøver heller ikke at fejle det mindste, men
samles de forkert, bliver resultatet derefter. Whitechapels musik kan
muligvis ikke lignes med et puslespil per se, men musikken er for mig
lige så rodet, ufokuseret og intetsigende som 1000 på må og få
sammensatte brikker. -kragh
Kom
med kommentar i vores FORUM
|