Der findes vel ret beset to
slags ‘retro’-bands. Den for mit vedkommende uinteressante slags der
hægter sig på et eller andet bedaget musikalsk udtryk, som af en eller
anden grund pludselig er blevet ’hipt’ igen, for så blot på rent
overfladisk manér at rykke videre, når der blæser andre og mere
moderigtige vinde. Den potentielt mere interessante slags er, når
assimilationen af en tidligere æras lyd og stil er så indgroet, ægte og
naturlig at man skulle tro at bandet havde været nedfrosset i en
tidskapsel i X antal år og måneder.
Svenske Witchcraft tilhører i sandhed sidstnævnte kategori, hvilket man
med al ønskelig tydelighed kan forvisse sig om på deres nye og tredje
studiealbum ”The Alchemist”. I tilfældet Witchcraft er det hardrock/heavy
fra tiden i slutningen af 60’erne/starten af 70’erne, der er
hovedinspirationen; afsmitning fra den gryende beton/syrerock scene i US
med bands som Blue Cheer, Iron Butterfly, Mountain og især Pentagram
blander sig med elementer fra klassiske engelske konstellationer som
Cream og selvfølgelig Black Sabbath. Ikke just en original opskrift, men
INGEN rammer efter min ydmyge mening denne kombination med samme
overbevisning i år 2007, som Witchcraft gør!
Forrige Witchcraft album, ”Firewood” fra 2005, er i løbet af det sidste
1½ års tid blevet genstand for noget nær afgudsdyrkelse i The House of
Byrial, så forventningerne til ”The Alchemist” har været næsten
urimeligt høje. Heldigvis har Witchcraft formået at udgive en opfølger
til ”Firewood”, der i al, al overvejende grad lever op til
forventningspresset. Forsanger og guitarist Magnus Pelander lyder stadig
som var han Bobby Leiblings (forsanger i Pentagram) uægte søn, og i
samarbejde med producer Tom Havaka har Witchcraft fremmanet en 100 %
vintage rock’n’roll lyd baseret på gammelt rør-baseret optageudstyr, og
resultatet er blevet det mest autentiske og organiske sen 60’er/start
70’er lydbillede, der tænkes kan. Ren nostalgi, oh fryd!
Højdepunker? Det er vist nemmere at nævne lavpunkterne på ”The Alchemist”,
for der er sgu ikke rigtigt nogle! Der startes med den uimodståelige
hardrocker ”Walk Between the Lines”, efterfulgt af en genindspilning af
den fantastiske ”If Crimson Was Your Colour”, der i sin oprindelige
tunge form blev udgivet på en 7” LP, og derefter trakteres man med den
blues-baserede ”Leva”, der lunter fremad på herlig skødesløs manér, mens
Magnus Pelander pludselig på charmerende vis synger på modersmålet. Også
starten på ”Samaritan Burden” er lige i øjet med sin suveræne tromme/percussion
indledning, der næsten lyder som noget fra de første skælsættende albums
med Santana Band fra starten af 70’erne, mens ”Hey Doctor” til gengæld
er en total gang Black Sabbath worship udført til ug med kryds og
slange. På det godt 11 minutter lange afsluttende titelnummer bidrager
Tom Havaka med lidt krydderi i form af pumpeorgel og mellotron, hvilket
giver denne digre komposition et let prog.-rock udtryk ikke helt ulig
lydbilledet på de første par King Crimson albums, og det er selvsagt
ikke noget undertegnede beklager, da netop disse King Crimson
mesterværker er blandt denne anmelders absolutte favoritter.
Et par små ’skønhedsfejl’ forhindrer måske ”The Alchemist” i helt at
matche den sublime ”Firewood”; saxofonen til sidst på det ellers møg
fede nummer ”Remembered” virker underlig malplaceret, den åbenbart
obligatoriske ’venteslutning’ er helt overflødig, og desuden virker
albummet med sine små 40 minutter en smule for kort. Nu var ”Firewood”
som sagt i mine ører en næsten urimelig svær udgivelse at leve op til,
så at ”The Alchemist” trods alt næsten rammer samme superbe niveau er
bare yderligere en grund til at knuselske disse herlige svenskere!
Witchcraft bør være enhver retro-rockers våde drøm, og ”The Alchemist”
er efter denne signaturs mening helt som ventet et af årets absolutte
højdepunkter. At investere, folkens! -byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|