Mellem Yakuzas debut ”Way of
The Dead” fra 2003 og opfølgeren ”Samsara” fra 2006 skulle der gå mere
end 3 år, hvilket så også afspejlede sig i den rivende udvikling bandet
tydeligvis havde gennemgået i den lange mellemliggende periode, for
”Samsara” var et af sidste års allerbedste albums i mine ører; en
udgivelse der indfriede hele det potentiale, som ”Way of the Dead” kun
synes glimtvist at honorere. Det nye Yakuza album ”Transmutations” har
det derimod kun taget bandet godt et år at komme op med, og følgelig har
der heller ikke været samme tid til de helt store definitive musikalske
’mutationer’ i denne omgang; der er vist snarere tale om at Yakuza på
”Transmutations” yderligere har finpudset og forædlet udtrykket fra ”Samsara”.
Da det er næsten umuligt fyldestgørende at genredefinere Yakuza rent
musikalsk, giver det næsten mere mening at opfatte Yakuza som en slags
’missing link’ imellem tidlig Dillinger Escape Plan og så det obskure
band Kayo Dot; altså en dybt personlig blanding af den jazzede/spastiske
math-core Dillinger Escape Plan introducerede på ”Calculating Infinity”,
og så den mere udefinerbare avantgarde/art-rock tilgang til metalmusik
som geniale Kayo Dot har repræsenteret mere overbevisende end snart sagt
alle andre på deres indtil videre to groft underkendte mesterværker
”Choirs of the Eye” og ”Dowsing Anemone With Copper Tongue”.
Det nye album er produceret af Sanford Parker, der også stod for lyden
på Minsk udgivelsen ”The Ritual Fire of Abandonment” fra tidligere i år,
og på Yakuzas mere afdæmpede og atmosfæriske numre kan der da også
drages flere paralleller til Minsks musikalske udtryk; f.eks. er den
eksemplariske brug af saxofon fælles for begge bands, samtidigt med at
elementer fra free-jazz og naturligvis post-hardcore også finder vej ind
i musikken hos både Minsk og Yakuza.
Modsat Minsk har Yakuza på ”Transmutations” også en mere bestialsk
metallisk side, hvor Yakuza får afløb for sine mere harske hardcore
aggressioner, som f.eks. på ”Praying For Asteroids” og “Steal the Fire”.
Selvom disse numre med kortere udladninger af aggressiv math-core er
rigtigt fede, er det dog især de længere, mere atmosfæriske og
udtryksmæssigt varierede skæringer, der frem for alt gør Yakuza til
noget helt specielt. Sanford Parker har da også i den forbindelse ganske
rigtigt formuleret at Yakuzas egentlige force som band ’is fusing the
heavy and the ethereal into one awesome beast’, hvilket man første gang
bliver vidne til på albummet 2. skæring ”Egocide”, der starter med en
vidunderlig spooky og på samme tid underskøn gang spøgelsesagtig
loungejazz, der lyder som noget Bohren und der Club of Gore kunne have
fundet på. Også ”Perception Management” starter ualmindeligt smukt med
akustiske guitarer og tiltagende saxofonbidrag, mens Yakuza med nummeret
”Existence Into Oblivion” snarere er ovre i Mastodon territoriet med en
gang sprælsk totalmetal, hvor trommeslager Jim Staffel hamrer derud af i
bedste Brann Dailor stil; dog med den ekstra dimension som tilføjelsen
af saxofon bibringer.
Albummets mest isnende komposition er dog uden tvivl ”The Blinding”, der
som en malstrøm af fremmedgørende og nærmest undergangsagtige stemninger
trækker lytteren ned i et sort hul af mental formørkelse til lyden af
noget der minder om en håndfuld shaolin munke, der messer ildevarslende
i baggrunden. Ubehageligt og ubehageligt godt på én og samme tid; en
skæring der efter min mening er forbandet tæt på at matche sublime
”Exterminator” fra ”Samsara” som Yakuzas hidtil bedste nummer!
Den subtile udvikling der trods alt er sket siden ”Samsara” er for mig
at høre at Yakuza som band er blevet om muligt endnu mere fokuserede på
at kombinere det introverte med det ekstroverte, det meditative med det
aggressive, på en dynamisk og kompositorisk givende måde, samt at især
forsanger og saxofonist Bruce Lamont forekommer stadigt mere
overbevisende både som saxofonist og sanger; mandens skrig og skrål er
stadig ligeså forbandet effektive som de altid har været, men især hvad
angår Lamonts rene vokal, lyder han bedre end nogensinde før på ”Transmutations”;
bare hør det smukke afdæmpede nummer ”Raus”. På ”Transmutations”
medvirker i øvrigt to garvede percussionister, Hamid Drake og Michael
Zerang, der begge er velkendte navne på den mere eksperimenterende del
af free-jazz scenen i Yakuzas hjemby Chicago, hvilket har hjulpet med at
tilføje yderligere teksturer til Yakuzas i forvejen komplekse
lydbillede; de to herrers bidrag er især tydelig ca. midtvejs i nummeret
”Black Market Liver”.
I forhold til ”Samsara” overrasker ”Transmutations” måske ikke i helt
samme grad; ikke fordi det nye album på nogen måde er en dårligere
udgivelse, men snarere fordi forbedring og udviklingen fra debuten ”Way
of the Dead” og til ”Samsara” var så meget mere udtalt. Til
sammenligning følger ”Transmutations” ’bare’ op på den udvikling, der
slog endegyldigt igennem på ”Samsara”, så hvis man på forhånd forventer
at Yakuza atter foretager et musikalsk kvantespring på ”Transmutations”,
bliver man måske indledningsvis en smule skuffet. Det forhindrer dog i
mine ører ikke Yakuza i endnu engang at have lavet et album, der efter
undertegnedes mening er iblandt sæsonens absolut stærkeste udgivelser.
Kan man lide sin hardcore dynamisk, varieret, drømmende, atmosfærisk,
eksperimenterende og alligevel med en til tider benhård aggressiv kant i
behold, leverer Yakuza med ”Transmutations” et album, man bør unde sig
selv at opleve på egen krop. Stadig er Yakuza lige en knivspids fra at
ramme mesterværksniveauet hørt over et helt album, men hvis nogle har
potentialet til at nå derop på en fremtidig udgivelse, er det sgu Yakuza.
-byrial
Kom
med kommentar i vores FORUM
|